DZIENNY OŚRODEK REHABILITACYJNO-WYCHOWAWCZY
Rozpoczęcie działalności Dziennego Ośrodka Rehabilitacyjno – Wychowawczego przy Stowarzyszeniu Osób Niepełnosprawnych w Wołowie było odpowiedzią na potrzeby osób niepełnosprawnych i ich rodzin. Jesteśmy placówką, dla której największą wartością jest radość i szczęście naszych dzieci. Dajemy im poczucie bezpieczeństwa, uczymy wzajemnej pomocy i akceptacji. Stwarzamy warunki do rozwoju, adekwatnie do indywidualnych możliwości dziecka. Każdego dnia troszczymy się o to, aby wzrastały w przyjaznej atmosferze. Ośrodek przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim ze sprzężonymi niepełno sprawnościami. Niepełnosprawne dzieci otrzymują w Ośrodku kompleksową pomoc rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną, psychologiczną i logopedyczną. Wychowankowie podzieleni są na zespoły rewalidacyjno – wychowawcze i grupy edukacyjno – terapeutyczne. W Ośrodku działa Punkt Przedszkolny „ Niezwykłe Dzieci” oraz realizowane jest Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka.
JAK PRACUJEMY?
Poszczególne zespoły terapeutyczne obejmują dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich poziomu funkcjonowania. Realizują harmonogram zajęć, dostosowany do potrzeb i możliwości podopiecznych.
Ośrodek posiada bogato wyposażone, w sprzęt i pomoce dydaktyczne, sale terapeutyczne, a także salę rehabilitacyjną, salę doświadczania świata i stymulacji sensorycznej, gabinet terapii logopedycznej i psychologicznej.
W pracy z dziećmi i młodzieżą specjaliści stosują różnorodne metody, elementy metod i formy pracy:
- Terapia logopedyczna
- Rehabilitacja ruchowa
- Zajęcia w Sali Doświadczania Świata
- Integracja Sensoryczna
- Terapia psychologiczna
- Terapia behawioralna
- Terapia behawioralna dzieci z autyzmem
- Diagnoza psychologiczna i rozwojowa,
- Trening emocjonalno – społecznych
- Zajęcia z wykorzystanie elementów metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne
- Terapia pedagogiczna
- Alternatywne metody komunikacji
- Terapia tyflopedagogiczna
- Terapia surdopedagogiczna
- Metoda Ośrodków Pracy
- Metoda Felicji Affolter
- Terapia ręki
- Programy aktywności- metoda M. Ch. Knillów
- Zajęcia muzyczno-rytmiczne
- Biblioterapia
- Zajęcia kulinarne
- Arteterapia
- Metoda pedagogiki zabawy
- Terapia ruchem
- Poranny krąg
Zajęcia edukacyjne obejmują oprócz technik szkolnych:
- Zajęcia polisensoryczne,
- Zajęcia z tabletem i komputerem,
- Trening czystości,
- Trening jedzenia i picia,
- Kształtowanie umiejętności współżycia w grupie,
- Integracja zmysłowo – ruchowa,
- Trening funkcji poznawczych ( koncentracji uwagi, pamięci)
Do DOR-W przyjmowane są dzieci na podstawie:
- orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami,
- orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
- opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w sprawie: potrzeby wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili stwierdzenia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole,
- woli rodziców wyrażonej na piśmie,
- orzeczenia o niepełnosprawności.